Tu situaci jistě dobře znáte – auto ne a ne nastartovat kvůli vybité baterii. Co dělat a čemu se vyvarovat, aby Vás tato nepříjemnost nezaskočila?
Letošní zima je zatím vcelku mírná, automobily netrpí jako za tuhých mrazů. Jednou z rizikových součástí Vašeho automobilu, na něž bychom měli v zimě upřít pozornost, je autobaterie. Víte, jak se o ni starat?
Autobaterie patří v zimě mezi nejvíce namáhané součásti vozů, v mrazu rychle ztrácejí svoji kapacitu, což se v důsledku může projevit až tím, že kvůli vybité baterii automobil vůbec nenastartuje. Základem je tedy prevence, řidič by již před zimou měl zkontrolovat napětí v baterii.
To se měří pomocí voltmetru, a to v době, kdy je autobaterie několik hodin v klidu, tedy je několik hodin po jízdě nebo nabíjení. Pokud je napětí nižší než zhruba 12,4 V, měla by se autobaterie nechat dobít pomocí nabíječky.
Při vybitém stavu totiž u olověných akumulátorů dochází k tzv. sulfataci elektrod, neboli usazování krystalů síranu olovnatého na elektrodách, což vede k jejich znehodnocení. K nabíjení používejte pouze schválené nabíjecí zdroje, přičemž dobíjejte výhradně podle pokynů výrobce autobaterie i samotné nabíječky. Při nedodržení postupů může dojít k poškození baterie.
Při nabíjení klasickou nabíječkou myslete na to, že se autobaterie může přebít, nabíjení po dosažení plného nabití totiž opět baterii znehodnocuje.
Horší situace pak nastává v době, kdy automobil za mrazů dlouhodobě stojí. To se kyselina vlivem mrazu může stáhnout do desek, načež v článcích zůstane jen voda. Ta pak může zmrznout a baterii nenávratně zničit.
Neutrácejte zbytečně peníze ve značkovém servise a vyzkoušejte kvalitnější služby za méně peněz.
Pravidelnou údržbou vozidla můžete docílit i snížení celkových nákladů na servis a opravy vozidla.
Letní vs. zimní pneumatiky. Poradíme vám, kdy je třeba přezout i jaké jsou nejlepší pneumatiky.
Jakou baterii vybrat? Každé vozidlo má od výrobce předepsanou baterii určité kapacity.