AV Motors Brno

Jak funguje spojka u auta

Spojka auta

Spojkový systém v automobilu hraje klíčovou roli při hladkém řazení a přenosu výkonu z motoru na převodovku. Tato součástka, která je často přehlížena, má u vozidel s manuální převodovkou zásadní význam a umožňuje řidiči plynule zařazovat a vyřazovat rychlostní stupně. Pochopení fungování spojkového systému, jeho různých součástí a běžných problémů může řidičům pomoci při údržbě vozidla a včasné diagnostice případných problémů.

Jak funguje spojkový systém auta?

Systém spojky ve své podstatě spojuje a rozpojuje motor a převodovku, čímž umožňuje změnu převodového stupně bez zastavení motoru. Princip přenášení točivého momentu je založen na třecí síle

Klíčové komponenty spojky

Spojkový pedál: Řidič iniciuje změnu převodového stupně sešlápnutím nebo uvolněním spojkového pedálu. Sešlápnutím pedálu se spojka vypíná, zatímco uvolněním se spojka zapíná.
Spojkový kotouč: Spojkový kotouč je umístěn mezi setrvačníkem motoru a vstupním hřídelem převodovky a je hlavní součástí, která přenáší výkon. Skládá se z třecího materiálu podobného brzdovým destičkám, který se při sepnutí spojky spojí se setrvačníkem a při vyšlápnutí spojky se rozpojí.
Přítlačný talíř: Přítlačný talíř působí silou na spojkový kotouč a při sepnutí jej přitlačuje ke setrvačníku. Po sešlápnutí spojkového pedálu přítlačný talíř uvolní sevření spojkového kotouče a umožní mu volně se otáčet.
Vypínací ložisko: Tato součást působí při sešlápnutí spojkového pedálu silou na membránovou pružinu přítlačného talíře, čímž uvolní tlak na spojkový kotouč a umožní jeho rozpojení.
Setrvačník: Setrvačník je namontován na klikovém hřídeli motoru a poskytuje hladký povrch pro záběr spojkového kotouče. Pomáhá také udržovat otáčivý moment při zapnuté spojce.
Spojkové táhlo: U starších vozidel přenáší mechanické táhlo pohyb spojkového pedálu na přítlačný talíř a vypínací ložisko. V moderních vozech jsou častější hydraulické systémy, které zajišťují hladší a přesnější záběr spojky.

Běžné problémy a příčiny opotřebené spojky

Opotřebovaný spojkový kotouč: Neustálé zapínání a vypínání spojky může způsobit opotřebení třecího materiálu na spojkovém kotouči, což snižuje jeho účinnost a způsobuje prokluzování. Nadměrné prokluzování může vytvářet teplo a nakonec vést k úplnému selhání.
Únik spojkové kapaliny: U hydraulických spojkových systémů může netěsnost v hlavním nebo pomocném válci vést ke ztrátě hydraulického tlaku, což vede k obtížím při řazení rychlostních stupňů nebo k houbovitému pocitu na spojkovém pedálu.
Opotřebovaný přítlačný talíř: Pružiny přítlačného talíře mohou časem zeslábnout, čímž se sníží přítlačná síla na spojkový kotouč. To může způsobit prokluzování, potíže při zařazování rychlostních stupňů a nakonec i poruchu spojky.
Vadné vypínací ložisko: Opotřebované nebo poškozené vypínací ložisko může při sešlápnutí spojkového pedálu vydávat zvuky, například skřípání nebo drnčení. Ignorování těchto příznaků může vést k vážnějšímu poškození ostatních součástí spojky.
Nesouosost: Nesprávná instalace nebo seřízení součástí spojky může mít za následek nesprávné seřízení, které způsobuje předčasné opotřebení a potíže s plynulým řazením.

Prokluzování spojky u automobilů: 5 nejčastějších viníků

Jen máloco je pro řidiče tak nepříjemné jako prokluzování spojky za volantem. K tomuto jevu dochází, když se spojka plně nezapne, což způsobí ztrátu přenosu výkonu mezi motorem a převodovkou. Je to nejen frustrující, ale také potenciálně nebezpečné. Pochopení hlavních příčin prokluzování spojky může řidičům pomoci problém rychle diagnostikovat a přijmout příslušná opatření. Zde je pět nejčastějších příčin tohoto nepříjemného problému:

1. Opotřebovaný spojkový kotouč:
Jednou z hlavních příčin prokluzování spojky je opotřebovaný spojkový kotouč. V průběhu času se třecí materiál spojkového kotouče opotřebovává, čímž se snižuje jeho schopnost účinně přilnout ke setrvačníku. V důsledku toho spojka při zatížení prokluzuje, zejména při akceleraci nebo při stoupání do kopce. Toto opotřebení je přirozeným jevem, zejména u vozidel, která často jezdí v provozu typu "stop and go" nebo u nichž řidič často šlape na spojkový pedál.

2. Znečištění olejem:
Další častou příčinou prokluzování spojky je znečištění oleje. Pokud motorový nebo převodový olej unikne na spojkový kotouč, znečistí třecí plochu a sníží její koeficient tření. K tomuto znečištění obvykle dochází v důsledku netěsného zadního hlavního těsnění, těsnění olejové vany nebo špatně fungujícího těsnění vstupního hřídele. Přítomnost oleje na spojkovém kotouči vytváří kluzký povrch, což vede k prokluzování spojky a ztrátě přenosu výkonu.

3. Slabé pružiny přítlačného talíře:
Přítlačný talíř je zodpovědný za vyvíjení tlaku na spojkový kotouč proti setrvačníku. Časem však mohou pružiny uvnitř přítlačného talíře zeslábnout nebo ztratit napětí. V takovém případě přítlačný talíř nevyvíjí dostatečnou sílu, aby udržel spojkový kotouč proti setrvačníku, což vede k prokluzování spojky. Slabé pružiny přítlačného talíře mohou být způsobeny dlouhodobým používáním, nadměrným teplem nebo výrobními vadami.

4. Opotřebované vypínací ložisko:
Vypínací ložisko, známé také jako rozpojovací ložisko, usnadňuje vypínání spojky při sešlápnutí spojkového pedálu. Pokud se však vypínací ložisko opotřebuje nebo poškodí, může se stát, že nebude vyvíjet dostatečný tlak na přítlačný talíř, což způsobí neúplné vypnutí spojky. Toto částečné sepnutí vede k prokluzování spojky a může mít za následek předčasné opotřebení ostatních součástí spojky.

5. Nesprávné seřízení spojky:
Správné seřízení spojky je nezbytné pro optimální výkon a dlouhou životnost. Není-li spojkový táhlo nebo hydraulický systém správně seřízen, může to mít za následek nedostatečný chod spojkového pedálu nebo nadměrnou vůli. Nedostatečný zdvih spojkového pedálu může zabránit úplnému vypnutí spojky, což vede k prokluzování spojky, zatímco nadměrná vůle může způsobit předčasné opotřebení součástí spojky. Nesprávné seřízení může být způsobeno nesprávnou instalací, opotřebením součástí spojkového táhla nebo nedostatečnou běžnou údržbou.

Nová spojková lamela

Opotřebovaná spojková lamela

Závěrem lze říci, že prokluzování spojky je běžný problém, který může významně ovlivnit výkon a bezpečnost vozidla. Pochopením základních příčin, jako je opotřebovaný spojkový kotouč, znečištění olejem, slabé přítlačné pružiny talíře, opotřebované vypínací ložisko nebo nesprávné seřízení spojky, mohou řidiči problém včas identifikovat a řešit. Pravidelná údržba, včetně prohlídek spojky a kontroly kapaliny, může pomoci zabránit prokluzování spojky a zajistit bezproblémový provoz hnacího ústrojí vozidla.

Výměna spojky cena?

Spojkové komponenty patří mezi cenově méně náročné díly. Vždy, ale záleží o jakou značku vozidla a o jaký přesný typ vozidla se jedná. Pro přesné nacenění je nutné znát zejména VIN vozidla. Pokud máte tedy podezření, že Vaše spojka není úplně v kondici a máte dojem, že budete muset spojku vyměnit, tak stačí vyplnit poptávkový formulář  - Výměna spojky

Potřebujete s něčím poradit?

Kontaktujte nás

530 513 581
530 513 582

Naší pracovníci jsou Vám k dispozici
každý pracovní den od 8:00 do 17:00.

info@avmotors.cz

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016... (více informací)

Otevírací doba

Pondělí: 8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Úterý: 8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Středa: 8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čtvrtek: 8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Pátek: 8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Sobota: Zavřeno
Neděle: Zavřeno